Selv om vi jobber hardt for å være feilfrie, hender det dessverre at det sniker seg inn en trykkfeil her og der. Under finner du korrigeringer og presiseringer fra #BYSTRIKK-bøkene.

FØRSTE BOK

KORRIGERINGER #BYSTRIKK

Vedr. maskeantall: 

I 1. opplag av #BYSTRIKK, er oppskriften på Gretekofte slik, at diagram 1 går opp i maskeantallet, og man mangler dermed 1 m på bolen for at omgangen skal slutte på samme måte som den begynner (og mønsteret dermed bli symmetrisk om knappestolpen). F.o.m opplag 2 er dette rettet, slik at man legger opp 1 m mer for alle størrelser på bolen.

De av dere som har 1. opplag og ønsker det, kan derfor legge opp 1 m mer på bolen enn oppskriften sier, MEN da må dere huske å la være å øke 1 m på siste ensfargede omg før diagram 2, slik oppskriften sier i kapitlet om bærestykket s.52.

Vedr strikkefasthet:

Strikkefasthet for Gretekofte og Gretegenser er oppgitt til 25m/10 cm. Dette avviker fra det garnprodusenten oppgir for Sterk, som er 22m/10 cm. Dette er ikke en trykkfeil, men et bevisst valg tatt på bakgrunn av teststrikking av plaggene. Om du foretrekker et løsere strikket plagg og vil bruke 22m/10 cm som Du Store Alpakka foreslår, må du ta hensyn til at i disse oppskriftene vil overvidden da øke med ca to størrelser.

Vedr strikkefasthet:

Strikkefasthet for Gretekofte og Gretegenser er oppgitt til 25m/10 cm. Dette avviker fra det garnprodusenten oppgir for Sterk, som er 22m/10 cm. Dette er ikke en trykkfeil, men et bevisst valg tatt på bakgrunn av teststrikking av plaggene. Om du foretrekker et løsere strikket plagg og vil bruke 22m/10 cm som Du Store Alpakka foreslår, må du ta hensyn til at i disse oppskriftene vil overvidden da øke med ca to størrelser.

Vedr Hel Lengde:

Hel lengde: 68-70-72-73-74 cm

F.o.m opplag 3 har vi korrigert følgende: 

Ermlengde: 51-52-53-54-55 cm

F.o.m opplag 3 har vi korrigert følgende: 

3. avsnitt under Ermer: Øk samtidig 2 m, en på hver side avmarkøren,ca hver 5 omg til du har 96-98-100-100-104 m.

4. avsnitt under Ermer: Når ermet måler 39-40-41-42-43 strikkes diagram 1.

Vedr Overvidde:
Overvidde: 56-61-65-70-74 cm
Vedr overvidde:
Etter damping vil overvidden strekke seg med ca 2-3 cm i hver side.
Retting pinnestørrelse:
Legg opp: 68-80-92 m på pinne 4. Strikk vr.b 2 r og 2 vr til arb måler 8 cm.
Bytt til pinne 5 og øk samtidig.
ANDRE BOK

KORRIGERINGER ENDA MER #BYSTRIKK

Vedr felling på Ingeborgkofte, str XXL:

I diagrammet s. 29, er det for str XXL funnet feil i noen av tallene. For str XXL skal fellingene se slik ut:

  • 1. felling: Fell 44 m, 421 m igjen
  • 2. felling: Fell 48 m, 373 m igjen
  • 3. felling: Fell 52 m, 321 m igjen
  • 4. felling: Fell 50 m, 271 m igjen
  • 5. felling: Fell 54 m, 217 m igjen
  • 6. felling: Fell 55 m, 162 m igjen

Vi har blitt gjort oppmerksomme på at maskeantallet på bolen er slik at den lille borden nederst på bolen ikke blir symmetrisk om knappestolpen. Dette beklager vi, og forstår selvfølgelig at dette er ønskelig. Dette kan løses på følgende måte:

  • Etter at vrangborden på bolen er strikket og maskene til knappestolpene er satt på en tråd, står det at man skal øke 1 m. Her kan man i stedet felle 1 m. Man får da 237-253-277-301-321 m på pinnen. Dette maskeantallet er delelig med mønsterrapporten (4 m) + 1, og man vil få symmetri om knappestolpen.
  • Bakstykket vil nå få 2 m mindre enn angitt, dvs. 119-127-139-151-161 m.
  • Når man setter sammen ermer og bol og starter på bærestykket, vil maskeantallet bli 361-385-417-449-477 m.
  • Deretter står det at man skal strikke noen omg med glattstrikk og samtidig felle 14 m før man starter på selve diagrammet. Her skal man nå felle 12 m i stedet.

Vedr. garnforbruk av Pus: 

Siden noen strikker fastere enn andre (og da går det mer garn), har vi etter noen tilbakemeldinger besluttet å øke garnforbruket av Pus til 9-11 for sikkerhets skyld, slik at ingen skal gå tom for garn.

Vedr. tegnforklaring på diagram: 

På bakgrunn av tilbakemeldinger fra dere flinke strikkere der ute, ser vi at noen av tegnforklaringene til diagrammet for Janneckegenser i 1. opplag av Enda mer #BYSTRIKK kan misforstås. Vi har derfor laget en bedre forklaring på de siste punktene for å unngå misforståelser, fom 2. opplag til følgende:

Vedr. diagrammet til Alettes Sommerkjole: 

I diagrammet for Alettekjole mangler det dessverre noen tegn på rad 7,8 og 9 i de ytterste kolonnene på hver side. Om man repeterer kolonne 7-12 i stedet for 1-6, blir det rett.

Vedr fargekode på Bling Effekttråd:

Det har dessverre sneket seg inn en liten feil på fargekoden på Bling Effekttråd til 80-tallsgenseren (grønn versjon) i 1. opplag.

Fom 2. opplag har vi korrigert følgende:

Fargekoder rosa genser:

•Bunnfarge: 778

•Stripefarge: 724

•Bling effekttråd fra DSA, Nr 3001

Fargekoder grønn genser:

•Bunnfarge: 781

•Stripefarge: 780

•Bling effekttråd fra DSA, Nr 3006

 

Et setning har dessverre falt ut i siste avsnitt under “BOLEN”:

Strikk til bolen måler 42-45 cm foran. Fell så av for ermehull, 4 m før og 4 m etter markør, til sammen 8 m i hver side. Legg arb til side og strikk ermer.

Vedr. pinnestørrelse: 

Under “Ermer”, 3. avsnitt:

Etter “gjenta disse 5. omg til arb måler 8 cm”: Bytt til pinne nr 6.

Vedr halsfellingen:

Halsfellingen stemmer dessverre ikke for alle størrelser. Dette ble korrigert i 3. opplaget av Enda Mer #BYSTRIKK. Vi har endret de tre siste avsnittene til følgende:

RAGLANFELLING

Strikk først 1 omg uten raglanfellinger, sett samtidig markører i overgangene mellom bol og ermer, totalt 4 stykker. Dette markerer hvor fellingene skal være.

Fell slik:

  • 3 masker før markør: Neste m løs av, 1 r, løft den løse masken over, 1 r
  • Etter markør: 1 r, 2 r sm

Fell på samme måte ved alle markørene, på annenhver omg, altså en omg uten felling mellom hver gang.

Etter 13-15-17-18-19-20-21 raglanfellinger er det 164-168-172-180-188-192-200 m igjen på pinnen. Avslutt med en omg uten felling. Kutt tråden, nå skal det felles for halsutringning.

HALSUTRINGNING

Sett de midterste 10-12-14-18-22-24-28 m på forstykket på en tråd eller hjelpepinne.

Herfra strikkes det frem og tilbake. Det skal nå felles til halsutringning samtidig som man fortsetter med raglanfelling som før. Begynn fra retten, omgangen starter nå foran.

I begynnelsen av hver omgang skal man felle av 4 m 2 ggr (1 gang i hver side), 3 m 2 ggr, 2 m 2 ggr,1 m 4 ggr. Husk samtidig å fortsette med raglanfelling som før. Det er nå 4 m igjen på hver side av forstykket. På de neste 6 omg skal det felles 1 m i beg av hver omg, menikke raglanfelling på forstykkene. Fell raglan som før på ermer og bakstykke. Det skal nå være 1 m igjen på forstykkene (raglanmasken) og det er felt raglan til sammen 21-23-25-26-27-28-29 ganger på ermene og bakstykket. Det er nå 68-70-72-76-80-82-86 m igjen på pinnen.

HALSKANT

Samle alle maskene på samme pinne, plukk eller strikk samtidig opp ca 15 m på hver side av de avsatte maskene midt foran.

Bytt til pinne nr 2,5 og strikk vrangbord som på bol og ermer, men maskeantallet reguleres til 104-108-112-120-128-132-140 m på den første omg. Strikk til halskanten måler 2 cm, avslutt midt bak. Fell av passe løst med rett- og vrangmasker. Prøv gjerne plagget på, før tråden kuttes, for å sjekke at halskanten går over hodet og ligger pent.

Sy sammen under ermene og fest alle tråder.

TREDJE BOK

KORRIGERINGER SMÅSTRIKK MED #BYSTRIKK

Der er ingen kjente trykkfeil eller korrigeringer fra Småstrikk med #BYSTRIKK.

FJERDE BOK

KORRIGERINGER #BYSTRIKK FOR ALLE

Vedr garnmengde:

Vær obs på at det i dette avsnittet har sneket seg inn en trykkfeil. Der står Air: 3-3-3-3 nøster. Her skal det så klart stå Erle i stedet for Air, som omtalt i resten av oppskrifta.

Under bærestykke på babyjakke: 

Vedr felling: Vær obs på at det i dette avsnittet har sneket seg inn en trykkfeil. Det står at det skal felles på 223. pinne. Det riktige skal være 23.