Selv om vi jobber hardt for å være feilfrie, hender det dessverre at det sniker seg inn en trykkfeil her og der. Under finner du korrigeringer og presiseringer fra bøkene #BYSTRIKK og ENDA MER #BYSTRIKK.

FØRSTE BOK

KORRIGERINGER #BYSTRIKK

Vedr. maskeantall: 

I 1. opplag av #BYSTRIKK, er oppskriften på Gretekofte slik, at diagram 1 går opp i maskeantallet, og man mangler dermed 1 m på bolen for at omgangen skal slutte på samme måte som den begynner (og mønsteret dermed bli symmetrisk om knappestolpen). F.o.m opplag 2 er dette rettet, slik at man legger opp 1 m mer for alle størrelser på bolen.

De av dere som har 1. opplag og ønsker det, kan derfor legge opp 1 m mer på bolen enn oppskriften sier, MEN da må dere huske å la være å øke 1 m på siste ensfargede omg før diagram 2, slik oppskriften sier i kapitlet om bærestykket s.52.

Vedr strikkefasthet:

Strikkefasthet for Gretekofte og Gretegenser er oppgitt til 25m/10 cm. Dette avviker fra det garnprodusenten oppgir for Sterk, som er 22m/10 cm. Dette er ikke en trykkfeil, men et bevisst valg tatt på bakgrunn av teststrikking av plaggene. Om du foretrekker et løsere strikket plagg og vil bruke 22m/10 cm som Du Store Alpakka foreslår, må du ta hensyn til at i disse oppskriftene vil overvidden da øke med ca to størrelser.

Vedr strikkefasthet:

Strikkefasthet for Gretekofte og Gretegenser er oppgitt til 25m/10 cm. Dette avviker fra det garnprodusenten oppgir for Sterk, som er 22m/10 cm. Dette er ikke en trykkfeil, men et bevisst valg tatt på bakgrunn av teststrikking av plaggene. Om du foretrekker et løsere strikket plagg og vil bruke 22m/10 cm som Du Store Alpakka foreslår, må du ta hensyn til at i disse oppskriftene vil overvidden da øke med ca to størrelser.

Vedr Hel Lengde:

Hel lengde: 68-70-72-73-74 cm

F.o.m opplag 3 har vi korrigert følgende: 

Ermlengde: 51-52-53-54-55 cm

F.o.m opplag 3 har vi korrigert følgende: 

3. avsnitt under Ermer: Øk samtidig 2 m, en på hver side avmarkøren,ca hver 5 omg til du har 96-98-100-100-104 m.

4. avsnitt under Ermer: Når ermet måler 39-40-41-42-43 strikkes diagram 1.

Vedr Overvidde:
Overvidde: 56-61-65-70-74 cm
Vedr overvidde:
Etter damping vil overvidden strekke seg med ca 2-3 cm i hver side.
Retting pinnestørrelse:
Legg opp: 68-80-92 m på pinne 4. Strikk vr.b 2 r og 2 vr til arb måler 8 cm.
Bytt til pinne 5 og øk samtidig.
ANDRE BOK

KORRIGERINGER ENDA MER #BYSTRIKK

Vi har blitt gjort oppmerksomme på at maskeantallet på bolen er slik at den lille borden nederst på bolen ikke blir symmetrisk om knappestolpen. Dette beklager vi, og forstår selvfølgelig at dette er ønskelig. Dette kan løses på følgende måte:

  • Etter at vrangborden på bolen er strikket og maskene til knappestolpene er satt på en tråd, står det at man skal øke 1 m. Her kan man i stedet felle 1 m. Man får da 237-253-277-301-321 m på pinnen. Dette maskeantallet er delelig med mønsterrapporten (4 m) + 1, og man vil få symmetri om knappestolpen.
  • Bakstykket vil nå få 2 m mindre enn angitt, dvs. 119-127-139-151-161 m.
  • Når man setter sammen ermer og bol og starter på bærestykket, vil maskeantallet bli 361-385-417-449-477 m.
  • Deretter står det at man skal strikke noen omg med glattstrikk og samtidig felle 14 m før man starter på selve diagrammet. Her skal man nå felle 12 m i stedet.

Vedr. garnforbruk av Pus: 

Siden noen strikker fastere enn andre (og da går det mer garn), har vi etter noen tilbakemeldinger besluttet å øke garnforbruket av Pus til 9-11 for sikkerhets skyld, slik at ingen skal gå tom for garn.

Vedr. tegnforklaring på diagram: 

På bakgrunn av tilbakemeldinger fra dere flinke strikkere der ute, ser vi at noen av tegnforklaringene til diagrammet for Janneckegenser i 1. opplag av Enda mer #BYSTRIKK kan misforstås. Vi har derfor laget en bedre forklaring på de siste punktene for å unngå misforståelser, fom 2. opplag til følgende:

Vedr fargekode på Bling Effekttråd:

Det har dessverre sneket seg inn en liten feil på fargekoden på Bling Effekttråd til 80-tallsgenseren (grønn versjon) i 1. opplag.

Fom 2. opplag har vi korrigert følgende:

Fargekoder rosa genser:

•Bunnfarge: 778

•Stripefarge: 724

•Bling effekttråd fra DSA, Nr 3001

Fargekoder grønn genser:

•Bunnfarge: 781

•Stripefarge: 780

•Bling effekttråd fra DSA, Nr 3006

 

Et setning har dessverre falt ut i siste avsnitt under «BOLEN»:

Strikk til bolen måler 42-45 cm foran. Fell så av for ermehull, 4 m før og 4 m etter markør, til sammen 8 m i hver side. Legg arb til side og strikk ermer.

Vedr. pinnestørrelse: 

Under «Ermer», 3. avsnitt:

Etter «gjenta disse 5. omg til arb måler 8 cm»: Bytt til pinne nr 6.