Korrigeringer #BYSTRIKK

Bystrikk

Selv om vi jobber hardt for å være feilfrie, hender det dessverre at det sniker seg inn en trykkfeil her og der. Under finner du korrigeringer fra boken #BYSTRIKK.

S. 51 - Gretekofte

Vedr. maskeantall: 

I 1. opplag av #BYSTRIKK, er oppskriften på Gretekofte slik, at diagram 1 går opp i maskeantallet, og man mangler dermed 1 m på bolen for at omgangen skal slutte på samme måte som den begynner (og mønsteret dermed bli symmetrisk om knappestolpen). F.o.m opplag 2 er dette rettet, slik at man legger opp 1 m mer for alle størrelser på bolen.

De av dere som har 1. opplag og ønsker det, kan derfor legge opp 1 m mer på bolen enn oppskriften sier, MEN da må dere huske å la være å øke 1 m på siste ensfargede omg før diagram 2, slik oppskriften sier i kapitlet om bærestykket s.52.

Vedr strikkefasthet:

Strikkefasthet for Gretekofte og Gretegenser er oppgitt til 25m/10 cm. Dette avviker fra det garnprodusenten oppgir for Sterk, som er 22m/10 cm. Dette er ikke en trykkfeil, men et bevisst valg tatt på bakgrunn av teststrikking av plaggene. Om du foretrekker et løsere strikket plagg og vil bruke 22m/10 cm som Du Store Alpakka foreslår, må du ta hensyn til at i disse oppskriftene vil overvidden da øke med ca to størrelser.

S. 59 - Gretegenser

Vedr strikkefasthet:

Strikkefasthet for Gretekofte og Gretegenser er oppgitt til 25m/10 cm. Dette avviker fra det garnprodusenten oppgir for Sterk, som er 22m/10 cm. Dette er ikke en trykkfeil, men et bevisst valg tatt på bakgrunn av teststrikking av plaggene. Om du foretrekker et løsere strikket plagg og vil bruke 22m/10 cm som Du Store Alpakka foreslår, må du ta hensyn til at i disse oppskriftene vil overvidden da øke med ca to størrelser.

S. 63 - Oskargenser
Vedr Hel Lengde:

Hel lengde: 68-70-72-73-74 cm

F.o.m opplag 3 har vi korrigert følgende: 

Ermlengde: 51-52-53-54-55 cm

S. 64 - Oskargenser

F.o.m opplag 3 har vi korrigert følgende: 

3. avsnitt under Ermer: Øk samtidig 2 m, en på hver side avmarkøren,ca hver 5 omg til du har 96-98-100-100-104 m.

4. avsnitt under Ermer: Når ermet måler 39-40-41-42-43 strikkes diagram 1.

S. 73 - Gudrungenser
Vedr Overvidde:
Overvidde: 56-61-65-70-74 cm
S. 145 - Bygenser
Vedr overvidde:
Etter damping vil overvidden strekke seg med ca 2-3 cm i hver side.
S. 174 - Stianlue
Retting pinnestørrelse:
Legg opp: 68-80-92 m på pinne 4. Strikk vr.b 2 r og 2 vr til arb måler 8 cm.
Bytt til pinne 5 og øk samtidig.