STRIKKETIPS FRA KNITTING INNA

STRIKKETIPS

Strikkefasthet, eller masketetthet som det også heter, er avgjørende for plaggets størrelse. Hvis man ikke følger denne, kan plagget bli mange cm mindre eller større enn oppgitt i oppskriften. Jeg anbefaler å strikke en liten prøvelapp slik at man kan gå opp eller ned i pinnestørrelse for å få riktig strikkefasthet. Får du flere masker enn oppgitt, skift til tykkere pinner. Har du færre masker, skifter du til tynnere pinner. Les alltid gjennom oppskriften før du starter, så slipper du overraskelser underveis. Når man begynner på et nytt nøste, anbefaler jeg å skifte tråd ved omgangens begynnelse. Selv strikker jeg den nye tråden inn sammen med den gamle ca 4-5 masker og synes det gir et fint resultat. Man trenger da ikke å feste de løse endene så godt. Ved raglan eller rundfelling går det an å maske sammen under ermene istedenfor å sy sammen. Merk da at maskene man vanligvis feller av under arm og på bol settes på en tråd i stedet og maskes sammen til slutt. Dette gir et fint resultat.

VASK OG STELL

Selv vasker jeg ikke mine strikkeplagg særlig ofte. Derimot ligger de stadig vekk ute til lufting. Ved vask av strikkede plagg er det viktig å følge vaskeanvisningen som står på magebeltet rundt nøstet. Bruk vaskemiddel for ullplagg, ikke bruk skyllemiddel, og la alltid plagget tørke flatt. Etter montering kan det være nødvendig å dampe plagget. Damp da forsiktig med vått klede over plagget. Et godt alternativ kan være å dynke plagget og la det ligge til tørk mellom to håndklær.

FORKORTELSER

m = maske

p = pinne

vr = vrang

r = rett

vr.b = vrangbord

omg = omgang

ggr = ganger

str = størrelse

STRIKKEKURVEN

«Musthave» i kurven er målbånd, pinnemåler, markører, stoppenål og saks. Gode redskaper er halve arbeidet, hevder en kollega av meg. Så invester i gode pinner. Personlig liker jeg godt trepinner. De føles gode å holde, og garnet glir lett på pinnen. Når trepinnene er nye, er de ikke alltid så glatte, men etter en liten runde med zalo eller balsam, er de klare!