prøvelapp
Inspirasjon

Slik unngår du prøvelappen! Nesten… 🌟

Kjedelig å strikke prøvelapp? JA! Er det virkelig nødvendig? Etter vår mening – JA! 🌸 Men fortvil ikke – her får du et godt tips på hvordan (nesten) unngå prøvelappen 🙌🏼

Vi får fra tid til annen tilbakemeldinger om at vi har oppgitt for lavt garnforbruk i oppskriftene våre. Dette er aldri kjekt, da det kan være vanskelig å finne mer fra samme fargeparti. Når vi produserer nye design blir alle størrelser teststrikket og veid, og garnforbruket satt etter det.  Likevel kan oppgitt garnforbruk bli feil dersom man ikke har rett strikkefasthet, eller om man legger på litt lengde i ermer, bol og halskant. Da kan avviket bli såpass stort at man får for lite garn.

Først og fremst – velg riktig størrelse.

Når du skal velge størrelse på en genser eller en kofte, se på overvidden. Mål et plagg du har som du liker, og velg den størrelsen som ligger nærmest i overvidde. Lengde på ermer og bol er det lett å justere mens man holder på.

Strikk prøvelapp

Vi vet, at for de fleste, er det et ork å strikke prøvelapp. Da er det greit å vite at et lite avvik i strikkefasthet, kan ha store konsekvenser for størrelsen på det ferdige plagget. Om det er viktig for deg at en genser f.eks har overvidde 100 cm, og ikke 90 eller 110, bør du ta deg tid til å sjekke strikkefastheten din før du begynner. Og det er strikkefastheten i oppskriften som gjelder, ikke det som står på garnet. Opplysningen på garnet er ment som en veiledning om man lager oppskrift selv, eller vil bytte fra en garntype til en annen. Oppgitte mål på det ferdige plagget gjelder kun når man holder strikkefastheten i oppskriften.

Et eksempel:

Anegenser har strikkefasthet 17 m = 10 cm. Str L får da en overvidde på 105 cm. Strikker du litt strammere, og har 1 m mer per 10 cm, vil den bli 99 cm, altså mindre enn M. Strikker du litt løsere, og har 1 m mindre per 10 cm, blir den 111 cm, altså større enn XL.

Anegenser

ET LURT TIPS

Om du ikke vil strikke prøvelapp, kan du begynne på et erme. Da vil du ganske fort kunne måle, se hvordan du ligger an, og evt. justere det uten å måtte rekke opp så mye. På vrangbordene har det sjelden noe å si. Lurt, ikke sant? 😍

Og hva skal du gjøre dersom du ikke har riktig maskeantall pr 10 cm?

Har du flere m per 10 cm enn du skal ha, gå opp en pinnestørrelse. Har du færre, gå ned.

Og i tillegg – vet du at du trenger å strikke bol eller ermer litt lenger – kjøp et ekstra nøste eller to. Har du garn til overs? Strikk en lue som matcher genseren 👌🏼

Trenger du inspirasjon?

SJEKK UT UKENS BESTSELGERE HER

Garnpakke: Anegenser

Velg alternativ

Garnpakke: Snøballvotter & lue

Velg alternativ

Garnpakke: Alettegenser i Faerytale (dame)

Velg alternativ

Garnpakke: Saragenser

Velg alternativ

Garnpakke: Janneckegenser

Velg alternativ

Garnpakke: Bygenser til dame

Velg alternativ

Garnpakke – Gretekofte i Alpakka Forte

Velg alternativ

Garnpakke – Gretekofte

Velg alternativ

Garnpakke: Alettegenser i Alpakka Forte (dame)

Velg alternativ

Garnpakke: Candygenser

Velg alternativ

Garnpakke: Saragenser (2-14 år)

Velg alternativ

Garnpakke – Sommerfin

Fra: kr534.00
Velg alternativ